فصل سوم
 
درباره وبلاگ


این وبلاگ درباره مزایا و معایب اینترنت بر نوجوانانه. حتما عضو بشین و نظر بدین. Goll.Girl50@Yahoo.Com


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 38
بازدید ماه : 38
بازدید کل : 2689
تعداد مطالب : 6
تعداد نظرات : 13
تعداد آنلاین : 1

اینترنت و نوجوان
مزایا و معایب اینترنت بر نوجوانان
سه شنبه 3 مرداد 1391برچسب:, :: 19:17 ::  نويسنده : fateme

 

دنیای اینترنت دنیای مجازی است که با دنیای واقعی پیرامون ما تفاوت هایی دارد. درجهان مجازی، انسان با سرزمینی بدون مرز مواجه می گردد که از فرهنگ های مختلف تشکیل شده است. انسان با بهره جستن از اینترنت از فراسوی مرزها با فرهنگ های گوناگون آشنا می شود

اینترنت یک رسانه دو طرفه و دنیای دیالوگ است نه دنیای مونولوگ و کسانی که سخن گفتن در دنیای دیالوگ را فرا نگرفته اند قدرت وارد شدن در این دنیای جدید را ندارند کاربر اینترنت طیف نخبه کشور است چون داشتن لوازم اولیه برای متصل شده به اینترنت و داشتن سطحی از سواد دیجیتالی و رایانه ای و از جمله تسلط نسبی به یک زبان خارجی او را فراتر از مخاطبان ماهواره و ویدئو قرار می دهد اینترنت تمام رسانه ها و مدیومهای قبلی را در دل خود دارد.

 

انواع اینترنت

شماره گيري تلفني(dial up)

مهم ترين روش دسترسي به اينترنت در ايران دسترسي از طريق شماره گيري تلفني است. کاربران مي توانند از شرکت هاي ارائه کننده خدمات اينترنتي، اشتراک مدت دار (بر حسب ساعات استفاده از اينترنت يا بر حسب روزهاي مجاز براي دسترسي به اينترنت) خريداري کنند يا اينکه از کارت اينترنت استفاده کنند

اينترنت هوشمند

نوع ديگري از دسترسي با شماره گيري در ايران وجود دارد که به اينترنت هوشمند معروف است. در اين روش کاربر با تماس با شماره هايي ۱۰ رقمي که همگي با ۹۰۹۲۳۰ آغاز مي شوند، بدون وارد کردن نام کاربري و گذرواژه به اينترنت متصل مي شود. اينترنت هوشمند جزو خدمات شبکه هوشمند مخابرات ايران به حساب مي آيد و هزينه ارتباط با اينترنت از اين طريق طبق تعرفه مخابرات ايران به صورت حساب مشترک خط تلفن افزوده مي شود.

اينترنت ADSL

ADSL مخفف کلمات Asymmetric Digital Subscriber Line به معناي خط اشتراک ديجيتال نامتقارن است. اين تکنولوژي نسبتا جديد است که خطوط تلفن فعلي را به راهي براي دستيابي به صوت و تصوير و تبادل اطلاعات با سرعت نسبتا بالا تبديل مي کند. ADSL مي تواند بيش از ۶Mb در ثانيه به مشترک تحويل دهد اين بدان معناست که بدون سرمايه گذاري زياد و با کابل هاي موجود مي توان ظرفيت را تا ۵۰ برابر افزايش داد. با اين تکنولوژي حتي مي توان محتواي فعلي موجود در اينترنت را از متن به صوت تبديل کرد و ديگر احتياجي به کوچک کردن حجم تصاوير گرافيکي و در نتيجه کاهش کيفيت آنها نخواهد بود و مي توان به راحتي ويدئو کنفرانس بين دانشگاه ها و مراکز صنعتي برگزار کرد.

 اينترنت wi fi

در حقيقت يک شبکه بي سيم است که مانند امواج راديو و تلويزيون و سيستم هاي تلفن همراه از امواج راديويي استفاده مي کند. برقراري ارتباط با شبکه بي سيم شباهت زيادي به يک ارتباط راديويي دوطرفه دارد. آنچه رخ مي دهد به اين شکل است:در ابتدا يک مبدل بي سيم اطلاعات را به سيگنال هاي راديويي ترجمه مي کند و آنها را ارسال مي کند. يک روتر (router) بي سيم سيگنال ها را دريافت و رمز گشايي مي کند و تبديل به اطلاعات مي کند. حال اين اطلاعات با استفاده از يک اتصال سيمي اترنت به اينترنت فرستاده مي شود.

اينترنت WiMax

WiMax سيستم ارتباطي و ديجيتالي بي سيم است. همچنين به عنوان پروتکل ۸۰۲. ۱۶  توسط IEEE  شناخته شده است که جايگزيني براي شبکه هاي بي سيم نواحي شهري تعيين شده است. WiMax مي تواند دستيابي بي سيم پهن باند فراهم سازد BWA  که تا ۳۰ مايل ( ۵۰ کيلومتر ) براي ايستگاه هاي ثابت و ۳ تا ۱۰ مايل ( ۵ تا ۱۵ کيلومتر ) براي ايستگاه هاي سيار را پوشش مي دهد. برعکس، استاندارد هاي شبکه هاي بي سيم محلي براي سيستم Wi Fi در پروتکل ۸۰۲. ۱۱ در اکثر حالت ها به تنها ۱۰۰ تا ۳۰۰ فوت ( ۳۰ تا ۱۰۰ متر) محدود شده است

 


جنبه سودمندوآسیب زا

باتوجه به اینکه اینترنت ابزاری وارداتی است به رغم جنبه های سودمند فراوان، می تواند بسیار آسیب زا نیز باشد. این آسیب زایی گروههای سنی خاصی را تهدید می کند که از اینترنت بیش تر استفاده می کنند. بنابراین، قشر نوجوان درمعرض تهدیدات جدی قرار دارد، زیرا کودکان تا قبل از بلوغ از انگیزه های جنسی قوی برخوردار نیستند و در جوانی هم، رشد عقلانی بهتر می تواند بر غرایز مهار بزند، حال آنکه در دوره نوجوانی، هم انگیزه های جنسی قوی ترند و هم غلبه هیجانات و احساسات به گونه ای است که گاه عقل را تحت مهمیز خود قرار می دهد. از این رو مشاهده فیلم های تحریک کننده، انگیزه های جنسی نوجوانان را قوتی بیشتر می بخشد و تماشای فیلم های جنایی و خشونت بار، هیجانات و احساسات نوجوانان را تشدید می کند.
بدین ترتیب یکی از وسایلی که امروزه در فضای خانه مشکل آفرینی می کند و حتی روابط والدین و فرزند نوجوان را تحت الشعاع خود قرار می دهد. بهره گیری نامناسب از فناوری اطلاعات در خانواده است که علاوه بر همه موارد گفته شده، گاه زمینه ضعف تحصیلی یا افت تحصیلی را فراهم می نماید و در مواقعی نیز موجب اصطکاک بین والدین و فرزندان می شود.

                            

 

آسیب شناسی نسل اینترنت

رفتارها ودیگاههای نسل امروز برای بسیاری از مردم غیر قابل درک است جوان ونوجوان امروز چیزهایی را می پسندد که با سلیقه و ذایقه نسلهای پیشین تفاوتهای شدید و فاحش دارد آرمانهای او بسیار متفاوت از ایده آلهای بزرگترهای اوست سطح اطلاعات و دانش و خصوصیات اخلاقی، رفتارهای اجتماعی و علایق و نوع تفکر این نسل آنچنان متفاوت از نسلهای پیشین است که او را در موقعیت ممتازی قرار داده است با این حال در رفتارهاودیدگاههای همین نسل نیز دگرگونیهای اساسی و ساختاری در حال شکل گیری است که بخش عمده آن متاثر از ورود و شیوع فناوری نوین ارتباطات یعنی اینترنت و ماهواره است در واقع یکی از نقاط افتراق و جدایی این نسل با نسلهای پیشین،آشنایی، بهره گیری و انس و الفت با این رسانه و فناوری ارتباطی است برای بسیاری از مسوولان ، روانشناسان اجتماعی،و حتی والدین درک مکانیزم پیچیده رفتارهای نسل جدید ،بسیار مشکل و طاقت فرسا است شاید به همین دلیل است که هنوز اتفاق نظر کاملی در مورد نحوه مواجهه و برخورد با این نسل در جامعه بوجود نیامده است یکی از تهدید و تحدید سخن می گوید و دیگری از آزاد گذاشتن آنها ، یکی بر کنترل و نظارت بیشتر تاکید می کند و دیگری بر توسعه امکانات و لوازم ارتباطی اصرار می ورزد

یکی از جنبه های اینترنت ، ورود بی هویت در آن است نوجوانان در صحنه اینترنت برای ایفای هر نقشی، فرصت پیدا می کنند. البته خصیصه مثبتی در این کار هست، مجالی که برای بروز و ظهور نوجوانان پیدا می شود. اینترنت فضای آزاد گلخانه ای را ایجاد می کنند که معلمان و مراجع قدرت به ان دسترسی ندارند و بر آن تاثیر نمی گذارند . امکان خصوصی بودن امور نکته ای است که کاربران جوان اینترنت بر آن تاکید دارند و از سوال بزرگسالان درمورد نحوه استفاده از اینترنت آشفته می شوند. اینترنت به نظر این جوانان، جانشین فضای عمومی می شود. در این شکل جوانان تجربه های بیشتر می یابند. و درباره کنترل و کاربرد این رسانه جدید دارای اطلاعات می شوند. این فضای جدید که عمدتا توسط کاربران ساخته می شود احساس مشارکت بیشتری به نوجوانان می دهد. تنها مشکلی که وجود دارد آن است که رابطه بین نسل جوان و بزرگسال در فضای شبکه ای محو شود

·        علل گرایش نوجوانان به اینترنت



قابلیت های جذاب اینترنت: ویژگی های جذاب اینترنت برای نوجوانان عبارتند از:



الف) وب سایت ها: که مجموعه ای از اطلاعات، سرگرمی و تعامل در یک مکان منحصر به فرد را در اختیار کاربران قرار می دهد.

ب) موتورهای جست و جو: موتورهای جست و جو از منابع وب اند که می توان از آنها برای جست و جو درباره تمامی مسایل وموضوعات موردنظر استفاده کرد.



ج) گپ خانه ها: سایت های خاصی هستند که اجازه می دهند نوجوانان و جوانان مکالمه های آنی داشته باشند. اتاق های گفت وگو، معمولا برحسب موضوع یا هدف گفت وگوکننده تقسیم شده اند.



د) ارسال پیام های آنی؛ نرم افزارهای خاصی که به طور عمده نوجوانان از آن برای ارسال پیام های آنی به کسانی که دارای همان نرم افزارند، استفاده می کنند.



هـ) صفحه های اطلاعات: نرم افزاری است که اجازه می دهد نوجوانان سؤال ها و اطلاعات خود را با موضوع های خاص ارسال کنند.



و) پست الکترونیکی: نرم افزاری است که توسط آن می توان پیغام های خود را به نشانی های مشخص فرستاد یا دریافت کرد.



ز) وب لاگ ها: وب سایت خاصی است که فرد می تواند افکار، احساسات و کارهای خود را در آنجا به رشته تحریردرآورد و از آن ها نگهداری کند.



پرکردن اوقات فراغت: یکی از علل مصرف بالای اینترنت درمیان نوجوانان و جوانان، پرکردن اوقات فراغت است، زیرا امکانات ورزشی یا تفریحی به اندازه کافی در اختیار آنان قرار ندارد. اکثر خانواده ها نیز از این امر استقبال می کنند که نوجوانان در خانه و در کنار آنها با یک کامپیوتر و اشغال خط تلفن سرگرم باشند، غافل از اینکه در صورت استفاده نامناسب از اینترنت، آثار منفی و مخرب آن به مراتب بیشتر از بسیاری سرگرمی های دیگر است..

آسیب ها یا معایب اینترنت

 

1-آسيب هاي فکري

امروزه دنياي رايانه، هويت يابي و هويت جويي نسل جوان و نوجوان را در ابعاد فکري و اخلاقي تحت تأثير قرار داده، تا جايي که آسيب هاي اجتماعي رابطه اي تنگاتنگ با مقوله ي فن آوري اطلاعات، انفجار اطلاعات و جهاني شدن پيدا کرده است. رايانه موجب بروز پديده اي جديد با عنوان «اعتيادهاي نو و مدرن» شده و بدين وسيله سبب افزايش آسيب هاي اجتماعي گرديده است. استفاده ي خارج از حد متعارف از اينترنت، موجب ايجاد وابستگي شديد رواني و فکري مي شود، به طوري که بعضي از کاربران به يک فضاي غير واقعي پناه برده، در آن جا زندگي مي کنند.

با ورود اينترنت و رايانه به درون خانواده ها، بين والدين و فرزندان جدايي فکري، عاطفي و فيزيکي رخ مي دهد. نتيجه ي تحقيقات نشان مي دهد که درصد بالايي از نوجوانان و جوانان از اينترنت براي فعاليت هاي بيهوده اي نظير: دوست يابي، بازي و صحبت با يک ديگر استفاده مي کنند. محيط جذاب و به ظاهر صميمانه ي سايت هاي اينترنتي سبب مي شود که کاربر بدون آن که گذر زمان را حس کند در آن ها فعاليت داشته باشد.
از طرفي، نوجوان که پشت ميز رايانه و اينترنت نشسته است برنامه هاي سايت را لذت بخش تر از سخنان پدر و مادر مي داند و در نتيجه، در ارتباطات، رفتار و زندگي اجتماعي او اختلال ايجاد مي شود.

2-آسيب هاي اجتماعي- فرهنگي

در سال 1955 ميلادي روان پزشکي به نام «گلد برگ» اعتياد جديدي به نام اعتياد به اينترنت را کشف کرد. اين اعتياد به سرعت رو به گسترش است و هر روز افراد جديدي را به کام خود مي کشد. گاه مشاهده مي شود که افراد يا فرزندان ما چنان در اتاق هاي گفت و گو غرق مي شوند که حتي زمان صرف ناهار يا شام را به فراموشي مي سپارند. اين ها علائمي شبيه الکلي ها يا معتادان به مواد مخدر دارند.بسياري از آن ها از بي خوابي رنج مي برند، خسته اند و روابطشان با اطرافيان و جامعه به حداقل رسيده است و بيشتر حالت عصبي دارند. کم رنگ شدن و از بين رفتن رابطه ي عاطفي کاربر با اعضاي خانواده و تبديل آن به رابطه اي سرد و مسالمت آميز، از ديگر اثرهاي نامطلوب اعتياد به اينترنت است.

از طرفي، سودجويان از طريق القائات فرهنگي، زمينه را براي گريز فرهنگي کاربران فراهم مي کنند و موجب از خود بيگانگي و از دست دادن هويت فرهنگي آنان مي شوند.

کودکاني که از بدو زندگي و در دوران کودکي به دليل کمبود فضاهاي تفريحي و آموزشي در جامعه، در منزل با بازي هاي کامپيوتري مشغول مي شوند، به تدريج نوعي انزواطلبي را پيش مي گيرند که در نهايت باعث منزوي شدن آنان از اجتماع مي شود. حال آن که کودکان در دوران رشد مي بايست با هم نوعان و کودکان هم سن خود بازي هاي دسته جمعي انجام دهند تا ارتباطات اجتماعي را فراگيرند. منزوي شدن کودک و بازي با افرادي که در دنياي واقعي وجود خارجي ندارند، در آينده ممکن است آثار بسيار منفي و نامطلوب در رفتارهاي اجتماعي کودک ايجاد کند.

3-آسيب هاي اخلاقي

حدود 1/5 درصد از مجموع اطلاعات موجود در سايت هاي اينترنتي، غير اخلاقي، بيش از 90 درصد از آن ها تجاري و مابقي آن ها با امور علمي، فرهنگي، ورزشي و ساير موضوعات، مرتبط است. اين در حالي است که 11 درصد افراد روي زمين با رفتارهاي جنسي ناسالم مواجه اند که اصولا ربطي به اينترنت ندارد.
بنابراين، آسيب هاي ناشي از اينترنت، در مقايسه با شرايط عادي فساد اخلاقي در جامعه، چندين برابر کمتر است، اما آن چه مي تواند در اينترنت خطرناک تر تلقي گردد، ارتباطي است که از طريق اتاق هاي گفت و گو بين افراد مختلف برقرار مي شود و در برخي موارد صدمات فراواني به وجود مي آورد. اين اتاق هاي گفت و گو که معمولا با نام هاي جعلي و مجهول امکان ارتباط در آن وجود دارد، مي تواند زمينه هاي لازم را براي ايجاد برخي از مفاسد اجتماعي به وجود آورد و تقريبا راهي براي جلوگيري از آن وجود ندارد.
به جرأت مي توان گفت که خطر اتاق هاي گفت و گو به مراتب بيشتر از سايت هاي غير اخلاقي موجود در اينترنت است، زيرا بي اطلاعي خانواده ها از اين موضوع خطرهايي را به آنان تحميل مي کند. از سوي ديگر، از جمله چالش هاي اساسي گسترش فن آوري ارتباطات در جهان، مخصوصا در کشورهاي در حال توسعه، آسيب هاي فرهنگي و اجتماعي است. قرار گرفتن در معرض فرهنگ هاي گوناگون، آزادي هاي زياد در يک دوره ي زماني نسبتا کوتاه و امکان دسترسي به اطلاعات غير اخلاقي گوناگون از طريق اينترنت، برخي از نمونه هاي اين خطرها مي باشد.

4-آسيب هاي جسماني

استفاده بيش از حد از رايانه ، آثار زير را به دنبال دارد:

الف)تيک ها، فشارهاي عصبي، چشم درد، چاقي و انزواي اجتماعي را منجر مي شود؛

ب)رکود فعاليت هاي معده، ايجاد چاقي، عدم جذب چربي ها، افزايش قند خون، کم شدن فعاليت کلي بدن و مشکلات تنفسي را به همراه دارد؛

ج)سبب افتادن سر شانه ها و خارج شدن ستون فقرات از حالت طبيعي مي شود؛

د)کودکان و نوجوانان را از يادگيرهاي شناختي، جسماني و اجتماعي باز مي دارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب